50 plus beurs 2011

Dit 19e jaar van haar bestaan overschrijdt de 50 plus beurs die jaarlijks in september plaatsvindt, het aantal van 100.000 bezoekers. Thema dit jaar is ‘Je blijft ontdekken!’Ik was er alleen, heb mensen aangesproken en gevraagd: ‘wat heeft u ontdekt vandaag?’ Daar kwam verrassend vaak het antwoord op: ‘niks nieuws eigenlijk’. Vier jaar geleden heb ik de beurs voor het eerst bezocht en ik kwam er destijds ontgoocheld vandaan. Ik was gekomen omdat ik benieuwd was naar aanbod op het gebied van zingeving. Alles draaide om vakantie, gemak, genot, gezelligheid en gezondheid. Is de mens van 50 en ouder zo consumptief? Tsja, vier jaar later is, ondanks de crisis, de inrichting met 50.000 vierkante meter vloeroppervlak thematisch nauwelijks veranderd. Een -heel klein- financieel plein was nu ingericht en niet al te opvallend geplaatst. Vakantie en vrije tijd namen opnieuw veruit de meeste ruimte in.

De Belgische trendwatcher Herman Konings was door Route 50plus, een netwerk van 50+-marketeers uitgenodigd voor een prikkelend verhaal over babyboomers en welk (consumptief) gedrag we van ze mogen verwachten. Statements volgden. Spreek ze niet aan met senior of medior want ouder worden is taboe. Babyboomers willen zo laat mogelijk jong sterven. Gebruik dan ook een 30-er als je een babyboomer wilt linken aan een nieuw product want qua life style hebben deze generaties de grootste verwantschap. Spreek niet over vergrijzing maar over afgrijzing vanwege de kleurtjes die daarbij horen. Konings noemt deze tijd het GOBO tijdperk. Dat staat voor het Groteske, Onverwachte, Bizarre en Onvoorspelbare. De veranderingen versnellen en onwaarschijnlijkheden worden eerder norm dan uitzondering. Meer wetenschappers dan ooit zijn bezig met de toekomst: the best way to predict the future is to invent it.

De 50 plus beurs speelt feilloos en eenzijdig in op wat Konings noemt de 3-4 wittebroodsjaren van reizen en reisjes als mensen stoppen met werken. En dan? Wat was uitgesteld is ingevuld en je wordt geconfronteerd met de eerste beperkingen. Waardoor je meer gaat bewegen, meer gaat drinken/ eten of meer pillen gaat gebruiken zo blijkt uit recente cijfers. Er komt ook een begin van sociaal engagement met twee belangrijke richtingaanwijzers. Babyboomers hebben een vraag naar zingeving en ze willen de tijd digitaal blijven begrijpen. Aan beide onderwerpen besteedde de beurs weinig tot geen aandacht.

De zoektocht naar geluk die in de zestiger jaren voor veel maatschappelijke reuring zorgde speelt opnieuw in deze levensfase. De babyboomer heeft nu meer dan toen een barrière in zichzelf te nemen. Op de vraag naar zinvol maatschappelijk actief zijn en het digitale netwerken vinden jongere generaties antwoorden die babyboomers kunnen inspireren om uit hun individuele isolement te komen.

Ik zat de indrukken even op me in te laten werken op een van de ‘terrassen’, zoals ze dat op de beurs noemen. Tegenover me een vieve 85 jarige dame, uit de stille generatie voor de babyboomers, de generatie die de opmars van de pc op afstand heeft meegemaakt. Ze had op haar 73e een computer aangeschaft en was daarmee haar beide dochters destijds voor. Van Seniorweb was ze al snel lid geworden om haar computervragen kwijt te kunnen en contacten te leggen. Nu ze sinds twee jaar geen auto meer rijdt is ze minder mobiel en ontmoet minder mensen. Dat vangt ze onder andere op door 2x per dag deel te nemen aan een chatgroep van Seniorweb. Een vrouw die zo laat mogelijk jong gaat sterven en zich tijdig afstemt op haar nieuwe situatie. Wat een senior power en vooruitziende blik!